Restellem, ha elkezdek valamit bütykölni, értsd: ha fényképezek, nem a látvány az első, hanem a hallvány, értsd, amit hallok, belül, nem, amit látok, kívül. Tudom, ezért sem fogok soha egy értékelhető életmű közelébe kerülni, vállalom.
Gyakran vendégeskedtem Schaár Erzsinél, Vilt Tibornál már Budafokon,
a Leányka utca 18-ban, de hogy a Városmajor utcába, tőlünk egy sarokra költöztek, hát szinte hetente. A nappaliban hosszú asztal, körben a vendégek.
Tibor kitálalta szatyrából a hideg vacsorát, kicsit veszekedtek Erzsivel, Tibor behozta a teát, kicsit veszekedtek, Tibor felpattant, ingerülten távozott, persze, mind tudtuk, Rozikához. Lehetett végre beszélgetni. Erzsi elvagdosta ollóval a félig égett cigarettáit, így kevésbé mérgez, mondta, pár perc múlva újra gyújtotta. Napközben is sokszor hívott, vigyem ide-oda, mintha nem is lenne más dolgom. Ennél fontosabb tényleg nem volt. Szemklinika: Hugonnay szobor megvitatása Radnót Magdával; a két kicsi asszony süvöltve csapott össze, máskor Fehérvárra, Fitz Jenő bácsihoz… Így, indulás előtt, Erzsire várva, jól szét tudtam nézni a műteremben. A majdani Utca elkészült alakjai, majd embernagyságú hungarocellek, gipsz fejek, kezek, a négy sarkukon cukorspárgával deszkalapra rögzítve a stabilitás és instabilitás fenyegető kettősségében… A többi, még be nem fejezett, de már fejezett-kezezett alak ablaknak-falnak döntve, egyiptomi ásatás szobor-lerakata. Frontálisan, legnagyobb felületüket mutatva álltak, akárha becsületes monumentális óbirodalmi leletek volnának. Megkértem Erzsit, hadd fényképezzek. Egy barátom említette, van egy remek akt modellje, el tudja hozni, a lány barátságból is áll. Ezt is bevallottam Erzsinek, ettől már elbizonytalanodott. Nem hinném, hogy attól tartott, hogy helytelenkedni fogunk, talán, hogy felrúgjuk a művészetét… minden esetre percenként jelent meg, hol szendviccsel, hol kávéval. Nem könnyítette meg helyzetemet. Mégis ez lett életem talán legtöbbet publikált képe. A felvétel 1972-ben készülhetett. Azután 2000-ben felhívott Győry Edit, egykori modellem. Jeges rémület: régi modellje két okból keresi az embert, pénzt akar, vagy letiltani a képét. Nem, Edit férje számára kért nagyításokat. Egy év múlva ismét jelentkeztek: Edit, és férje, Theo kérése, csinálnám meg az egykori kép aktuális párképét, hát ennyi. Ez az a kép, címe: Edit, a Черный лебедь.
A honlapunk sütiket használ, az Adatvédelmi Tájékoztatót itt olvashatja el. Elfogadása esetén kattintson a gombra!